Zoveel meer dan last met taal

Dyslexie gaat vaak samen met andere neurodiverse kenmerken, zoals AD(H)D, dyscalculie, hooggevoeligheid of (hoog)begaafdheid. Helaas worden deze eigenschappen nog te vaak als beperkingen gezien, terwijl ze juist krachtig, creatief en waardevol kunnen zijn – mits ze erkend en ondersteund worden.

Wie begrijpt wat dyslexie écht is, ziet direct het potentieel: mensen met dyslexie zijn vaak visueel sterk, creatief, origineel en oplossingsgericht. Ze denken buiten de lijntjes – precies het soort denkers dat onze samenleving en het onderwijs nodig hebben.

Toch blijven deze talenten vaak onbenut. Veel kinderen (en volwassenen) met dyslexie ontwikkelen belemmerende overtuigingen: ik kan het niet, ik ben dom, ik ben anders op een verkeerde manier. Dat ondermijnt hun zelfvertrouwen en motivatie.

In mijn praktijk staat de mens centraal – als denker, doener én voeler.

Mijn aanpak, 'Leren met Voelers', gaat verder dan spelling, rekenen of studievaardigheden. We werken ook aan sociaal-emotionele thema’s zoals faalangst, overprikkeling, motivatie en zelfbeeld. Kinderen leren zichzelf begrijpen én accepteren. Pas dan ontstaat ruimte voor groei. Ik werk vanuit een holistische visie.

Naast mijn eigen methode gebruik ik bewezen programma’s zoals de Kernvisie-methode, Ik Leer Leren en interventies die aansluiten bij de leerstijl van neurodivergente kinderen.

We werken modulair in trajecten van vier sessies, telkens afgestemd op wat nú nodig is: taal, rekenen, executieve functies, of juist rust en zelfvertrouwen.


 adiona banner